Artikel ur entreprenadaktuellt augusti 2012

VISIONÄR Idéer är till för att provas. Efter den filosofin lever Per Bürger, som driver Bürgers växtgård i Köping – ett företag som på drygt femton år gått från två till över 40 anställda.

1996 drog Per igång rörelsen i Köping tillsammans med sin mamma Barbro. Affärsidén var att skapa en trädgård med ett brett sortiment till bra kvalitet och pris. På de dryga 15 år som gått sedan starten så har företaget vuxit med ljusets hastighet och finns idag på tre orter, sysselsätter över 40 personer.

– Inte hade jag kunnat föreställa mig det här när jag drog igång, men det har hänt saker hela tiden och det är roligt, säger Per men är noga med att poängtera att det inte är storleken som är viktig.
– Det är inte viktigt att vara stor utan att vara bra på det vi gör, säger han.
Att han lever sin dröm går inte att ta miste på.
– Det är roligt att gå till jobbet varje dag. Den dag jag inte tycker det kommer jag att sluta direkt. Då har jag ingenting att tillföra.

Redan som 11-åring började Pers trädgårdsintresse. Familjen bodde granne med en Plantskola i Hallstahammar och där fick Per sitt första jobb. Efter nian klarade han snabbt av grundläggande trädgårdsutbildning och efter det har han jobbat med trädgårdsanläggning i olika former i både Sverige och Danmark tills han drog igång den egna verksamheten.

– Idag ägnar jag mest tid i butiken, men det blir också några timmar på kontoret då och då – ett nödvändigt ont, kommenterar han när han möter upp i kontorsbyggnaden mitt under en häftig åskskur på julis sista dag.

Hjärtat i verksamheten är förstås trädgården i Köping men under senare år har verksamheten fått förgreningar i Sala och Örebro. Förutom växförsäljning ägnar sig företaget även i stor utsträckning åt anläggning och skötsel av trädgårdar och grönytor. Den största anläggningsverksamheten finns i Örebro.

– Trädgårdsskötsel är på frammarsch även på den privata sidan. Många villaägare vill ha hjälp med att sköta sin trädgård, man har kanske varken den tid eller kunskap som krävs, och då köper man tjänsten i stället, berättar Per.

– Man ska göra det som man är bra på – och framförallt det man tycker är roligt, kommenterar Per Bürger.
Butiken i Köping är på ungefär 5 000 kvadratmeter, med både inne- och utemiljöer. Sortiment och presentation förändras ständigt, den ena veckan är inte den andra den lik i butiken. Viktigast för Per är att jobba så nära odlarna som möjligt – och slippa onödiga mellanhänder. Dels för att hålla nere priserna men också för att kunna få plantor av högsta kvalitet. Per spenderar ungefär sex veckor om året med att resa runt hos odlare i Europa och välja ut det han vill beställa. Sortimentet är brett,  idag är Bürgers växtgård en av de största i mellansverige på fleråriga uteväxter. I skrivande stund är Per på väg till Tyskland, Ungern och Ukraina för att träffa potentiella producenter.

Samtidigt påpekar han att de lokala odlarna är väldigt viktiga.
– Det finns ingen anledning att transportera exempelvis sommarblommor långa sträckor när finns på närmare håll. Att ha en personlig kontakt med odlarna är viktigt, det gör också att jag ofta kan få fram sådant som andra kan ha svårt att få tag i via grossister, tillägger Per Bürger.

Att prova nya idéer är något av en röd tråd i företaget.
– Har man inte provat så vet man ju inte. Kanske visar det sig att det är världen bästa idé man fått, kommenterar han.
En av de senaste ”idéerna” är att anlägga en 4 000 kvadratmeter stor visningsträdgård i anslutning till butiken.
– Tänk dig ”rummen” på Ikea, samma stuk fast trädgård. Här ska man kunna gå in och få inspiration och se ungefär hur resultatet kommer att bli när det är färdigt, säger han.
Den tänkta ytan har precis röjts av och till hösten ska häckar planteras.
– Det kommer att ta ett par säsonger innan vi har fått det som vi vill ha det och vi kan öppna för besökare, förklarar Per.